Měl jsem design blok

12. 10. 2009 8:31:00
Každej má ňáký bloky. Idnesáckej, poznámkovej, eidamskej – a pak ty psychické. Z jejich řádu byl i můj design-blok.
Evoluce a taška. Nevejde so do ní tolik jako na Archu, ale byla  designovaná na podporu vymírajících druhu.
Evoluce a taška. Nevejde so do ní tolik jako na Archu, ale byla designovaná na podporu vymírajících druhu. (c) Hussein Chalayan
-

Psychické bloky vás nepustí k tomu, před čím jsou postaveny -Jako kdyby byl na modrý čáře postaven jeden obránce Jiří Šlégr vedle druhého a vy jste se chtěli dostat blíž k bráně.

Já se nikdy nedostal na Designblok - podle mnohých výtvarnou, uměleckou a vůbec kulturní událost roku. Pokaždé mi totiž do toho něco vlezlo (a nebyl to Jiří Šlégr) a nebo na poslední chvíli vyboucnul někdo, s kým jsem tam měl jít (a nebyl to Jiří Šlégr). Je možný, že to byl sám Alibismus.

Doma jsem totiž neměl nějakou dyzajnovou kunstkomoru jako Rudolf II., kde bych se uzavíral a kochal tvary, barvami a materiály a dlouze o nich rozjímal. Pokud jsem v tramvaji či metru zaslech ́rozhovor o tom, zda někdo viděl tu a tu fenomenální instalaci od XY, přišlo mi to tak vzdálené, jako kdybych četl estetiku Mukařovského z pěti metrů. Svět designu jsem viděl uzavřený sám v sobě, umění pro samo umění, zapouzdřené ve stylovém umakartovém vajíčku. Nemohl jsem si k němu najít cestu.

-

Letos tomu nebylo jinak.

V neděli ráno, poslední den Designbloku, jsem nervózně, mezi palcem a ukazovákem, roloval cigaretu Lucky Strike.

(Tu, co kdysi restajloval „otec průmyslového designu" Raymond Loewy, protože byla žlutá jak zuby po ní a on se řídil tím, že „ošklivost se špatně prodává". )

Snad proto, že jsem si připadal jako kulturní barbar a primitiv, mě v programu zaujala zmínka o instalací židlí Vegetal (Vitro) u „vitráží" výběhu lemurů kata. To byla evoluční etáž, na kterou mi přišlo, že jsem ve svých vědomostech o designu regredoval, a tak jsem vyrazil s tím, že si popovídám se sobě rovnými.

(Vlastním ostatně neformální titul „lemur na kata" ,udělený žijící legendou slovenské antropologie, Dr. I. Murinem.)

_ zidle15.jpg

 

Židle

byly inspirované tvaroslovím květin a byly sesazeny tak, že asociovaly strom (nechal by se podle nich dělat psychologický Baum Test) a lemurům tak i sloužily. Nebyly to žádné fejky, ale originály, podobně jako Dr. Fejk, který ve vzdělávacím centru od J.Pleskota držel krátkou slavnostní řeč.

Z ní mi vyplynulo, že v jednoduchosti je krása, a že příroda s její pomocí prostřednictvím přírodního výběru vybírá a prezentuje ty designové projekty, které se jí zdají účelnými.

Ve chvíli, kdy mi tahle paralela došla, můj design blok ztratil nejen účel, ale i smysl.

 

zidle0.jpg

Židle se stromem téměř splývaly.

ZIDLE2.jpg

V jistém ohledu splývaly úplně.

ZIDLE3.jpg

Občas nebylo jasné, kdo koho pozoruje. Což je v antropologii zvláštní dilema. Je otázka perspektivy, zda objevil Kolumbus "Indiány" a/nebo oni jeho.

ZIDLE7.jpg
ZIDLE8.jpg
ZIDLE9.jpg

Ale kdoví, na čem mohli lemuři vlastně oči nechat.

ZIDLE10.jpg

Na design se totiž myslelo všude.Je to sedačka a/nebo slon?

ZIDLE13.jpg

Velký designér myslel i na samotného autora projektu, Daniela Piršče. Ten "mimoděk" ještě vytvořil podzimní barevnou symfonii a la rhapsodie v žlutém. Přírodo!!!

ZIDLE11.jpg

MJ

Autor: Michal Josephy | pondělí 12.10.2009 8:31 | karma článku: 16.58 | přečteno: 5683x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 7.07 | Přečteno: 209 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.28 | Přečteno: 310 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...