Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Měl jsem design blok

Každej má ňáký bloky. Idnesáckej, poznámkovej, eidamskej  – a pak ty psychické. Z jejich řádu byl i můj design-blok.

Evoluce a taška. Nevejde so do ní tolik jako na Archu, ale byla designovaná na podporu vymírajících druhu. (c) Hussein Chalayan -

Psychické bloky vás nepustí k tomu, před čím jsou postaveny -Jako kdyby byl na modrý čáře postaven jeden obránce   Jiří Šlégr vedle druhého a vy jste se chtěli dostat blíž k bráně.

Já se nikdy nedostal na Designblok - podle mnohých výtvarnou, uměleckou a vůbec kulturní událost roku.  Pokaždé mi totiž do toho něco vlezlo  (a nebyl to Jiří Šlégr) a nebo na poslední chvíli vyboucnul někdo, s kým jsem tam měl jít (a nebyl to Jiří Šlégr). Je možný, že to  byl sám Alibismus.

Doma jsem totiž  neměl nějakou dyzajnovou kunstkomoru jako Rudolf II., kde bych se uzavíral a kochal tvary, barvami a materiály a dlouze o nich rozjímal. Pokud jsem v tramvaji či metru zaslech´rozhovor o tom, zda někdo viděl tu a tu fenomenální  instalaci od XY, přišlo mi to tak vzdálené, jako kdybych četl estetiku Mukařovského z pěti metrů. Svět designu jsem viděl uzavřený sám v sobě, umění pro samo umění, zapouzdřené ve stylovém umakartovém vajíčku. Nemohl jsem si k němu najít cestu.

-

Letos tomu nebylo jinak.

V neděli ráno, poslední den Designbloku, jsem nervózně, mezi palcem a ukazovákem, roloval cigaretu Lucky Strike.

(Tu, co kdysi restajloval „otec průmyslového designu" Raymond Loewy, protože byla žlutá jak zuby po ní a on se řídil tím, že „ošklivost se špatně prodává". )

Snad proto, že jsem si připadal jako kulturní barbar a primitiv,  mě v programu zaujala zmínka o instalací židlí  Vegetal (Vitro)  u „vitráží" výběhu lemurů kata. To byla evoluční etáž, na kterou mi přišlo, že  jsem ve svých vědomostech o designu regredoval, a tak jsem vyrazil s tím, že si popovídám se sobě rovnými.

(Vlastním ostatně neformální titul „lemur na kata" ,udělený žijící legendou slovenské antropologie, Dr. I. Murinem.)

_

 

Židle

byly inspirované tvaroslovím květin a byly sesazeny tak, že asociovaly strom (nechal by se podle nich dělat psychologický Baum Test) a lemurům tak i sloužily. Nebyly to žádné fejky, ale originály, podobně jako Dr. Fejk, který ve vzdělávacím centru od J.Pleskota držel krátkou slavnostní řeč.

Z ní mi vyplynulo, že v jednoduchosti je krása, a že příroda s její pomocí prostřednictvím přírodního výběru vybírá a prezentuje ty designové  projekty,  které se jí zdají účelnými.

Ve chvíli, kdy mi tahle paralela došla, můj design blok ztratil nejen účel, ale i smysl.

 

Židle se stromem téměř splývaly.

V jistém ohledu splývaly úplně.

Občas nebylo jasné, kdo koho pozoruje. Což je v antropologii zvláštní dilema. Je otázka perspektivy, zda objevil Kolumbus "Indiány" a/nebo oni jeho.

Ale kdoví, na čem mohli lemuři vlastně oči nechat.

Na design se totiž myslelo všude.Je to sedačka a/nebo slon?

Velký designér myslel i na  samotného autora projektu, Daniela Piršče.   Ten "mimoděk" ještě vytvořil podzimní barevnou symfonii a la rhapsodie v žlutém. Přírodo!!!

MJ

Autor: Michal Josephy | pondělí 12.10.2009 8:31 | karma článku: 16,58 | přečteno: 5683x
  • Další články autora

Michal Josephy

Zpustlá zem

"To jedeš včas, puszta má ještě barvy! V červenci a srpnu je to pustá, vyprahlá zem," říká mi pan domácí, který pronajímá pokojík se šuplíkem a biblí

22.6.2018 v 13:12 | Karma: 20,31 | Přečteno: 664x | Diskuse| Cestování

Michal Josephy

Azore, ke mně!

„Pojďte dál,“ pověsí se na těžké dřevěné dveře mladá a drobná senhora. „Jí si nevšímejte,“ mávne rukou nad dorážejícím štěnětem, které mi laškovně okusuje lýtka. „Je to ještě tele, dělá jak praštěná.“

7.9.2017 v 12:33 | Karma: 21,23 | Přečteno: 1670x | Diskuse| Cestování

Michal Josephy

Indiánský běh

Nikdy, ale opravdu nikdy jsem neviděl přehlídku tolika prapodivných běžeckých stylů jako na bombajské Marine Drive.

27.4.2017 v 11:57 | Karma: 20,79 | Přečteno: 605x | Diskuse| Cestování

Michal Josephy

Vězněm kláštera

Uprostřed mrazivé zimní noci léta páně 1824 bylo Klášterní náměstí liduprázdnější než kdy jindy. V husté vánici se vytrácel zvon z nedalekého kostela Narození Panny Marie a drobná dívka, přecházející z domu do domu, se po pár

20.12.2016 v 13:38 | Karma: 25,95 | Přečteno: 594x | Diskuse| Společnost

Michal Josephy

V oku ženy

Vysoko v horách, svažujících se do úrodných údolí etiopského Hararu, žije "kmen" Argobba, jehož ženy mají na poměry světlejší pleť, úzké, elegantní nosy, mandlovitě tvarované oči a jejich vyhlášená krása, které údajně podlehl i ně

5.12.2016 v 9:39 | Karma: 32,75 | Přečteno: 3438x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  20:58

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít

3. května 2024  19:44

Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...